photo: Rodrigo Vázquez

rodorod.com

 

 

Misha Marks has been part of the Mexico City soundscape since emigrating from New Zealand in 2008. He explores the sonic possibilities of six wires attached to a box, extracting a surprising gamut of sounds through traditional guitaristic approaches as well as extended techniques that probe the physicality of the instrument and its sound-producing capabilities.

 

Born in Wellington, New Zealand he grew up near the dairy farming town of Karamea, on the West Coast of the South Island. He started playing guitar at the age of six and later studied jazz and classical guitar at Massey Conservatory of Music in Wellington for two years before abandoning academic studies. Outside of school walls he became involved in the creative music scene of Wellington, based around the intrepid music venue Happy, where he played regularly with local and visiting improvisers, worked at the bar and was the cleaner. After spending time living in Barcelona, Vienna and London he moved to Mexico City with the idea of staying for about six months, which has since become eleven years. He plays guitar, baritone horn and latarra (a homemade electric guitar made out of an old metallic first-aid box). He is active in diverse scenes throughout Mexico City playing numerous projects, such as Generación Espontánea, Carlos Marks, Teoqualo, Lágrimas del Cíclope Llorón, Trio Corazonantes, Héroes del Destierro, Doquier, I'm this, I'm that, Lodazal and occasionally with brass bands from the Sierra Norte of Oaxaca. 

 

He has performed in festivals such as High Zero (Baltimore) No Idea Festival (Austin TX) Cha'ak'ab Paaxil, (Mérida, MX) Finse Jazz, (Norway) Music Matters (Colombo, Sri Lanka) Mexico Now (New York) Glatt & Verkehrt (Krems, Austria) Wellington Jazz Festival (NZ) Visiones Sonoras (Morelia, MX) and together with musical accomplice Carlos Alegre organizes the experimental music series Derrepente Enderredor, in Mexico City. 

 

--------------------------------------------------------------------------------------Misha Marks (NZ, 1983) Nació en Wellington y creció cerca del pueblo granjero de Karamea, en la Isla Sur de Nueva Zelanda. Empezó a tocar guitarra a los seis años de forma autodidacta, después estudió jazz y guitarra clásica en el Conservatorio de Música Massey en Wellington por dos años antes de abandonar los estudios académicos. Afuera de los muros de la escuela se involucró en la escena de música creativa de Wellington basada en el foro de música intrépida Happy, donde tocaba frecuentemente con improvisadores locales y visitantes, trabajaba en la barra y hacía la limpieza. Después de una temporada en Europa, se trasladó a la Ciudad de México, con la intención de quedarse unos seis meses, que ya se han transformado en diez años. Toca guitarra, corno barítono y latarra (una guitarra eléctrica construida a partir de un botiquín de primeros auxilios) tanto de forma tradicional como experimental y es activo en diversas escenas en la Ciudad de México en proyectos como Generación Espontánea, Carlos Marks,  Arto Ensamble, Teoqualo, Lágrimas del Cíclope Llorón, Trio Corazonantes (con la cantante colombiana Lucía Pulido) Héroes del Destierro y ocasionalmente con bandas de viento de la Sierra Norte de Oaxaca. 

 

Se ha presentado en festivales como High Zero (Baltimore) No Idea Festival (Austin TX) Cha'ak'ab Paaxil, (Mérida, MX) Glatt & Verkehrt (Krems, Austria) Music Matters Festival (Colombo, Sri Lanka) Finse Jazz (Noruega) Mexico Now (Nueva York) Wellington Jazz Festival (NZ) Visiones Sonoras (Morelia, MX) y junto con cómplice músical Carlos Alegre organiza la serie de música experimental Derrepente Enderredor, en la Ciudad de México.