Misha Marks (NZ, 1983) was born in Wellington, New Zealand and grew up near the dairy farming town of Karamea, on the West Coast of the South Island. He started playing guitar when he was six years old and later studied jazz and classical guitar at Massey Conservatory of Music in Wellington for two years before abandoning academic studies. Outside of school walls he became involved in the creative music scene of Wellington, based around the adventurous music venue Happy, where he played regularly with local and visiting improvisers, worked at the bar and was the cleaner. After spending time living in Europe, he moved to Mexico City with the idea of staying for about six months, which has since become nine years. He plays guitar, baritone horn, accordion and latarra (a homemade electric guitar made out of an old metallic first-aid box), in both conventional and unconventional ways. He is active in diverse scenes throughout Mexico City playing numerous projects, such as Generación Espontánea, Carlos Marks, Nabuzenko, Arto Ensamble, Teoqualo, Lágrimas del Cíclope Llorón, duo with with Colombian singer Lucía Pulido, Héroes del Destierro, Tr¿oGlodytas and occasionally with brass bands from the Sierra Norte of Oaxaca. 

 

He has performed in festivals such as High Zero (Baltimore) No Idea Festival (Austin TX) Cha'ak'ab Paaxil, (Mérida, MX) Music Matters Festival (Colombo, Sri Lanka) Glatt & Verkehrt (Krems, Austria) Wellington Jazz Festival, Om the Space, (Wgtn, Chch, NZ) Visiones Sonoras (Morelia, MX) and together with musical accomplice Carlos Alegre organizes the experimental music series and festival Derrepente Enderredor, in Mexico City. 

 

--------------------------------------------------------------------------------------Misha Marks (NZ, 1983) Nació en Wellington y creció cerca del pueblo granjero de Karamea, en la Isla Sur de Nueva Zelanda. Empezó a tocar guitarra a los seis años de forma autodidacta, después estudió jazz y guitarra clásica en el Conservatorio de Música Massey en Wellington por dos años antes de abandonar los estudios académicos. Afuera de los muros de la escuela se involucró en la escena de música creativa de Wellington basada en el foro de música intrépida Happy, donde tocaba frecuentemente con improvisadores locales y visitantes, trabajaba en la barra y hacía la limpieza. Después de una temporada en Europa, se trasladó a la Ciudad de México, con la intención de quedarse unos seis meses, que ya se han transformado en nueve años. Toca guitarra, corno barítono, acordeón y latarra (una guitarra eléctrica construida a partir de un botiquín de primeros auxilios) tanto de forma tradicional como experimental y es activo en diversas escenas en la Ciudad de México en proyectos como Generación Espontánea, Carlos Marks, Nabuzenko, Arto Ensamble, Teoqualo, Lágrimas del Cíclope Llorón, en dúo con la cantante colombiana Lucía Pulido, Héroes del Destierro, Tr¿oGlodytas y ocasionalmente con bandas de viento de la Sierra Norte de Oaxaca. 

 

Se ha presentado en festivales como High Zero (Baltimore) No Idea Festival (Austin TX) Cha'ak'ab Paaxil, (Mérida, MX) Glatt & Verkehrt (Krems, Austria) Music Matters Festival (Colombo, Sri Lanka) Wellington Jazz Festival, Om the Space, (Wgtn, Chch, NZ) Visiones Sonoras (Morelia, MX) y junto con cómplice músical Carlos Alegre organiza la serie y festival de música experimental Derrepente Enderredor, en la Ciudad de México.